S01 - Vizsgálatok besorololása fájdalomskálán - 2. rész

2015. június 05. 18:00 - Mr.Hodgkin

Tükröm tükröm mondd meg nékem....

Mostani bejegyzésem egy igazi eszencia lesz, a diagnosztika legjava, az élet napos oldala, 160 centi szeretet lent és fent. (Fájdalom mértékét továbbra is 1-10 skálán értékelem)

Kezdjünk először a morál javító orállal vagyis 

Gyomortükrözés (gasztroszkópia) - 6-7

Itt is minden eset más és más ha a fájdalom mértékét nézzük. Az előttem lévő betegtársamnak például nyelőcső szűkülete volt, ami igazán fájdalmassá tette neki a beavatkozást. Szegény nagyon zorall hangokat hallatott, ami nem dobott fel a vizsgálat előtt.

FONTOS tanács: fülhallgatóval várakozz vizsgálatok előtt!!! Inkább kettővel...

A nővér nagyon kedvesen beinvitált elmesélte a várható fejleményeket és megnyugtatott, hogy minden rendben lesz. Egy kicsit várnom kellett, mert az orvos éppen délen fúrt valakit, de addig is befújt a számba jó adag lidokaint, hogy elzsibbadjon a nyelőcsövem. Rendkívül kellemetlen az íze, de bőven kibírható. Maga a beavatkozás igazából nem annyira fájdalmas, inkább sokkoló. Szájkitámasztóval? felszerelnek aminek a közepén van egy jókora lyuk. Azon keresztül az endoszkópot lenyomják a torkodon egészen a gyomrodba. A behatolást követően nyelni kell egy erőteljeset, hogy könnyebben és sérülés mentesen haladhasson lefele az eszköz. Olyan tanácsokkal látnak el, hogy legyél nyugodt, vegyél szép lassan levegőt és kövesd az utasításokat.

Mivel a fejed oldalra van döntve, a szád kitámasztva, torkodban egy nágyon kígyó, ezért irgalmatlan mennyiségű nyálat termelsz, ami bizony folyamatosan folyik ki a szád szélén. Az arcod alatt rengeteg papír törlőkendő van, hogy oda gyűjtsék a nyálad és ne folyjon a világba. A drága nővérnek sikerült egy csatornát kialakítania a papírokból, így a nyál cunami a pólómon landolt, igazán egzotikus látványt teremtve. Az endoszkópból folyamatosan fújják a levegőt, hogy a gyomor maximálisan kitáguljon és jól látható legyen ennek fala. Folyamatos öklendezés és büfögés van körülbelül 5-6 percig, amíg a vizsgálat tart.

A rengeteg levegő csak két irányba távozhat belőled és az út hosszával megegyezően először fönt, majd percekkel később lent szellőztetsz. Igazi kereszthuzatban lesz részed bő egy napig. Fontos: Az erős szél mindent kifúj!!! 

A vizsgálat rendben ment, vettek szövetmintákat a gyomorból, de nem találtak semmi komor dolgot. A legviccesebb ismét a nővér volt, aki az előző páciens nevén hívott folyamatosan, miután kimerevítette a számat.

"jól van Attila, nagyon ügyes vagy Attila, ez az jól csinálod Attila, most-most jó lesz Attila" (nem vagyok Attila)

Azért büfögve - fulladva az előző srác nevét hallgatni csak az első két percben vicces. 

A vizsgálatot után feszítő érzés lesz következő néhány órában, de aztán már csak az állandó szélzaj zavarja a napodat.(ne ekkorra tervezz első randit) Fontos, hogy vizsgálatot követően, csak óvatosan, kortyolva igyál, mert annak a térfogata ami lekerül, az bizony hamar ki is jön. Elég fájdalmas tud lenni, mellesleg.

Végbéltükrözés (rectoskopia) 7-8

Mielőtt elmerülnénk ismét a szépségek világába, felhívom figyelmedet a legfontosabbra. Tartsd be a nem eszel végbéltükrözés előtt legalább egy napig szabályt!!! Volt szobatársam nem vette komolyan az utasítást és kapott egy erős rektális alvázmosást. A végén már megsajnáltam, mert aznap csak a folyosón tudott kis lépésekben sétálni vagy állni, mert jól megcsinálták uraságát. Vedd számításba, hogy te magad se vagy kíváncsi - jobb esetben - a saját bélsaradra, no de más aztán még annyira se. Nem beszélve még a baromi drága eszközről amit nem lápi átkelésre terveztek.. Ha mosásra kerül a sor nevelési célzattal teszik majd azt, nem kell, nem kell.... Egyébként vizsgálat előtt láttam vödörben az alkalmazandó gumicsövet, elzárva kéne azt tartani!!!

Szóval visszatérve a tárgyra, a vizsgálatot megelőzően két napig nem ettem, mert biztosan salakanyag mentes akartam lenni.Olcsó megoldásnak ott a ricinus amit T-1 napon innod kell, de ha van 5.000 jó magyar forintod, akkor vehetsz egy speciális port, amit meg kell innod két alkalommal. Én a port ajánlom, mert hihetetlen hatékony. 

Egy csodálatos, napos forró júniusi napon 11-re voltam meghívva a bulira, korlátozott számú vendéggel. A folyosón várakozás során pedig ismét bele futottam a hibába, hogy nem hoztam magammal fülhallgatót. Az előttem lévő úri ember negyed órán át folyamatosan üvöltötte a legfrappánsabb káromkodásokat, hétköznapi trágárságokat és az orvos felmenőit emlegetve, hogy megakarják ölni. Mondhatjuk úgyis, hogy izgalomba hozott a bácsi...

Amikor kinyílt az ajtó és kimondták a nevem közben húzta fel az új gumikesztyűt a nővér, egy pillanatra megállt a föld forogni. Nem kapott el az a hú, de jó kezdjük már el érzés. Bent még az előző beteget tárgyalták ki, amikor illedelmesen felvettem a csak elől takaró kis ruhát. Igazán csini volna Balaton partján, Tagore sétányon, talán jövőre...

Szóval a harci helyzet ilyenkor a következő, a vizsgálaton részt vesz:

  • orvos, aki a kijelzőn nézi kamera képét
  • nővér, aki feldugja az endoszkópot és jó esetben síkosítja is azt gazdagon
  • 160 centi szeretet, amit megtúráztatnak benned istenesen

Opció:

  • röntgen kezelő nővér
  • segédápoló, betegszállító vagy marcona férfi, aki lenyomja a hasfaladat

Általában elég csak két személy a vizsgálathoz, (spoiler) de Én ismét kimaxoltam az élet élvezetét és dőzsöltem, mert a végén már négyen dolgoztak rajtam.

Indulásnak végy egy jó adag vazelint, amit bőségesen keness rá az endoszkópra, mert bizony fele se tréfa annak ami következik. Először nem gondolnád, hogy mind a 160 centit felakarják neked dugni, hogy körbe nézzenek, de aztán kiderül,

hogy bizony bizony.

Önmagában már ez a méret is riasztó, de a valódi dráma akkor következik be, amikor ilyeneket hallasz:

  • ooops eltévedtünk
  • jajj ez mi?
  • húzd csak vissza

Nem erősségem a végbél számtan, de becslésem szerint a ki-be mozgatásnak köszönhetően legalább 3 métert tett meg bennem az eszköz, inkább 4... Folyamatosan érdemes jelezni, hogy kevés a vazelin, mert nekem a tournak volt egy olyan szakasza, amikor elfelejtették

Ahogy a korábbi vizsgálatoknál már leírtam, itt is felmerült a túl erős a hasfalam című szappanopera. Ahhoz, hogy tudják irányítani az endoszkópot benne a hasfal nyomogatásával, lenyomásával segítik, egyengetik az útját. Szóval elkezdődött a fenti opciós lista lehívása, mert fennakadtak valahol ott a mélyben, Mória bányáiban. Jött egy másik nővér, aki csak a hasam menedzselésével foglalkozott, így a másik már két kézzel tudta vezetni befele a pitont. A doktornőnek ez nem volt elég, mert a hölgy csak 60 kiló volt, amivel nem tudta elég jól lenyomni a hasfalamat, ezért hívott egy beteghordót, aki 110 volt.

Egy pillanatra képzeljétek el ezt a csodálatos élőképet. Orvos nézi a kamera képet, nővér vezeti be a pitont, másik  két kézzel nyomja a hasamat, izomka két kézzel a másik oldalt, miközben Én meg izzadok a fájdalomtól. Szerintem festménybe illő.

A vizsgálat során még szükség volt élő röntgen gépre, hogy megtalálják a pitont Móriában, de a lényeg, hogy mindössze a tervezett 20 perchez képest 45-50 perc alatt végeztem. Maga a vizsgálat egyébként csak 5 perc, amíg húzzák ki az elveszett endoszkópot, de a bejutás... az... igen.

A nővér jelezte, hogy itt a vége, mondtam neki, hogy nálam az már 10 perccel ezelőtt volt. Az eszköz 10 millió forintba kerül és amikor erre az ismeretre szert tettem jeleztem, hogy kész vagyok rászorítani és messzire futni, úgyis csak egy kis csonk látszik a végén. Jelezték, hogy agresszióval felelnek a futásra.

Maga a vizsgálat jó hangulatban telt, nyomtam egy rövid standupot pótcselekvésnek, mert a fájdalom nagy volt. Végeztünk, majd kaptam törülközőt, mert patakokban folyt rólam az izzadság és látták, hogy bizony ez mindkét félnek kemény harc volt. Itt is megdicsértek miegymás és legalább a nevemen szólítottak.

Fontos, hogy vizsgálat után legalább 2-3 napig otthon feküdj, hogy az elhervadt rózsád regenerálódjon. Én másnap mentem is melóba és ültem egész nap. Hiba volt, mert utána 2 hétig sajgott a seggem.

Csontvelő biopszia 8-****

Természetesen ez is szubjektív, de ilyen esetben áldás a csontritkulás, mert akkor hamar vége a beavatkozásnak. Két helyen szokás mintát venni az emberből, mellkasnál vagy csípő csont. Szóval mindkettő esetben fertőtlenítik a beavatkozás helyét, majd kapsz egy lidokain injekciót a bőr alá, hogy ne érezd a szúrást. A csontban nincsenek idegvégződések, ezért maga a szúrás nem fáj, de azért érzed. Elég bizarr, ahogy nyomják beléd azt a vastagtűt.

Normál esetben ez se tart sokáig, de mivel szerettem egész életemben a tejtermékeket, ezért "mindössze" 20 percig tartott mire elérték a célt. Ez azt jelenti, hogy csontvelőt szippantanak ki vákuumos? megoldással. Ez hasonló lehet, mint a korábban leírt vékony/vastagtűs biopszia, mert itt is 4. vagy 5. alkalommal sikerült csak a csontvelőt elérni. A tű folyamatosan lepattant a csontomról, mikor megpróbálták a mintavételt. A csont vezeti az ütést és körülbelül a koponyádon belül hallod a koppanást. Végül sikerült a történet, de a lényeg, hogy az a pár tized másodperc mikor a csontodból kiszívják a csontvelőt, az valami leírhatatlan érzés, nem csak ott érzed. Ha jól sejtem ez egy zárt rendszer, ezért a fájdalom végig szalad rajtad. Mondanám, hogy a lábujjam hegyétől éreztem, viccet félre téve. Szerencsére nem tart sokáig, de hihetetlen sokkoló, a többi beavatkozás közül ez a legfájdalmasabb.

Persze vannak a világnak olyan részei, ahol ez is altatásban megy, és persze olyanok, ahol meg még ilyen sincs. Nézzük a jó oldalát, hogy te olvasod és nem át éled a történetet. :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mrhodgkin.blog.hu/api/trackback/id/tr807387930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása